BEAUTY Featured

ZO KRIJG JE WÉL MOTIVATIE OM TE SPORTEN IN DE WINTER

januari 3, 2017
winter

Sporten in de winter. Het blijft toch een eh, dingetje. Hoe zorg je ervoor dat je die goede voornemens volhoudt en níet grommend met een zak chips onder een dekentje verdwijnt? Sportchick Victoire Klaassen vertelt het je.

Januari is al niet mijn favoriete maand (hallo, opstaan in het donker) maar op deze dagen smaakt een sessie Netflix & Chill gewoon nét iets beter dan een hap magnesium stof in de gym. Op het moment heb ik dus twee dipjes: een zeurende winterblues en een kleine sportdip. Na jarenlange ervaring met het fenomeen ‘winter’ weet ik, dit wordt een kwestie van doorpakken, hier en daar een teleurstelling en dan maar een beetje mokken in een hoekje.

Schermafbeelding 2017-01-02 om 21.59.24Het gevaar wat voor velen dreigt, is om dat sportbijltje er tijdens de winter dan maar helemaal  bij neer te gooien en ver weg te kruipen met een zak chips onder warme dekens. Terwijl dat nou juist niet slim is, als je het mij vraagt. Want even een dipje hebben en daarna weer opkrabbelen is nog altijd makkelijker dan weer helemaal opnieuw te moeten beginnen.

Dus voor nu; die smoesjes parkeren we aan de kant. Ik zet een paar simpele en praktische tips voor je op een rij om te blijven gaan en die endorfine te laten stromen. Because you do feel better when you workout!

Kies een vast moment (en ga hier dan dus niet in schuiven!)

Het vage voornemen om twee keer in de week te gaan sporten, werkt doorgaan dus niet écht. Je zult jezelf er al snel op betrappen dat je de dag voor je uit gaat schuiven. Spreek dus een vast moment af en hou je hieraan. Ook de ‘geen tijd’ smoes gaat hier niet op, een sessie hoeft maar een uurtje te duren en dan kan dat dinertje prima daarna. Wat zeg ik, 45 minuten volstaat al als je een programma volgt zoals bijvoorbeeld het uberhippe én effectieve High 45!

Neem je spullen mee naar kantoor

Dan kom je ook niet in de verleiding als je je warme huisje binnenkomt om je sportspullen te pakken en Netflix one flick of a switch bij je vandaan is. Ik bedoel, je kunt jezelf ook martelen. Neem die sporttas dus gewoon mee naar kantoor, en pak die workout op weg naar huis. Heb je dat bankhangen daarna hélemaal verdiend. Schermafbeelding 2017-01-02 om 21.53.14

Kies een gym die op je route ligt

Yep, buiten is het koud, vaak nat, donker, en ja er ís een koude rotwind. Maak het jezelf dus zo makkelijk mogelijk en kies als dat kan voor een gym die al lekker en route is. Maak gewoon gebruik van die windstoten en je vliegt zo de sportschool binnen. Hoppa. Als het ineens keihard begint te regenen heb jij tenminste een goede schuilplek. En tsja, als je er dan toch bent…

Wees trots op jezelf

Als een moeder op het eerste potplasje van haar baby, wees verdorie een beetje trots op jezelf zo nu en dan! Dat vergeten we nogal eens in een wereld waarbij we meer bezig zijn met prestaties van anderen (op social media) dan die van onszelf.  Al ren je wat langzamer dat de vorige keer, je hébt gerend en kunt niet telkens je tijd blijven verbeteren. Ténzij je Dafne Schippers heet en bijna buitenaards hard kunt lopen. Maar zo heten de meesten niet niet, dus überhaupt bewegen is punten pakken en daar mag je trots op zijn!

En dan zeg ik tot slot altijd nog tegen mezelf. Als ik nu nog even doorbijt, kan ik alweer een lente-tripje gaan plannen, of een zomervakantie. Hmm, daar zou een strakke zomerbody ook wel mooi bij staan natuurlijk… En zie daar! Dadag sportdip, HALLO motivatie! :)

You Might Also Like