Featured TRAVEL

WAAROM WE VAAK INSTORTEN OP VAKANTIE

september 14, 2017
kikkkk

Dus je hebt het hele jaar keihard gewerkt, hebt als een kwispelend hondje de dagen zitten aftellen, ploft ein-de-lijk in dat heerlijke strandbedje met je snoet in de zon en dan… word je ziek.

Nee, het is geen toeval. Het wordt ook wel de ‘vrijetijdsziekte’ genoemd. Het is toch niet te geloven dat hier zelfs een naam voor is jongens. Maar dat ‘ie er is, zegt al genoeg. We hebben het allemaal wel eens gehad. Toen ik vorig jaar drie weken ging chillen op de Antillen was ik de eerste week totaal niet lekker. Ontzettend moe. Met een onrustig gevoel en bonkende slapen zat ik aan het zwembad. Alles behalve relaxt.

Why tell me whyyy hebben we dit? Het heeft alles te maken met de periode voor vertrek. In de dagen voordat je het vliegtuig instapt, denk je nog even ‘snel’ alles af te handelen. Je loopt een tandje harder, misschien wel drie. ‘s Avonds werk je nog even wat extra uurtjes door vanuit huis, en oh ja, je moet je koffer ook nog inpakken, zonnebrand halen en nog als de sodemieter op zoek naar een nieuwe bikini. Ongemerkt schiet de stress alle kanten op.

umbrellas-and-lounge-chairs-on-sunny-beach-bulgariaWat jij misschien niet voelt maar wat vanbinnen wel gebeurt? Je komt in de overlevingsstand. Je hartslag versnelt, je bloeddruk stijgt en je bloedsuikerspiegel verhoogt. Je lijf maakt meer adrenaline aan door een week lang op de toppen van je kunnen te presenteren. Op zich allemaal geen ramp, want dit maak je alerter en efficiënter, maar als de stress dan ineens wegvalt kun je uit balans raken.

De aanmaak van stresshormonen daalt opeens sterk óf je lichaam blijft ermee doorgaan terwijl het niet nodig is. Wat weer fucked is voor een immuunsysteem, waardoor je gevoeliger raakt voor virusjes en bacteriën. Als je dan nog even helemaal de sjaak bent vlieg je naar een totaal andere tijdzone waardoor je hoofd helemaal in de war raakt en aanschouw: de vrijetijdsziekte ziet het levenslicht. Ga je dit najaar nog op vakantie en ben je ook gevoelig voor de vrijetijdsziekte? Dan gaan we het dus even anders aanpakken vriendin. Dit is hoe je het doet in vier simpele stappen.

1. Plan goed
Eeeuw zeu lastig qua discipline, maar je voelt je wel VET volwassen en shit als je het eenmaal beheerst: probeer in de maand voor je op vakantie gaat al te kijken hoe je het werk kunt ‘uitsmeren’ de komende vier weken. In de laatste drie dagen rennen als kip zonder kop? No no, we aint doing it no more.

2. Neem eerder vrij
Zaterdagochtend kneitersvroeg op om te vliegen en vrijdag tot ’s avonds laat werken? Dat gaan we dus ook niet meer doen. Neem desnoods een paar dagen extra op, zodat je twee dagen thuis kunt ontspannen en alles rustig kunt inpakken voor je gaat.

3. Bij aankomst: bouw rustig af
Prent ‘m als een mantra in je hoofd: Niet. Meteen. Plat. Op. Het. Strand. Dat maakt de overgang te abrupt en daar schrikt je lijf vaak van. Ga lekker een rondje fietsen, een beetje sporten, je spulletjes rustig uitpakken.

4. Kom een dag eerder naar huis
Blijft een pijnlijk punt. Maar hé, we hebben het over ontstressen toch? Dat betekent ook een dagje eerder naar huis gaan om af te bouwen. Een wasje draaien, bijslapen van de reis en hatsakee: je kan er daarna weer helemaal tegenaan. Have fun hè.

 

You Might Also Like