Featured Interview NEWS TÊTE-À-TÊTE MET

TÊTE-À-TÊTE MET JOSH VELDHUIZEN

april 19, 2016
_e5a4694

We vliegen van hot naar her. Tweets bestaan maximaal uit 140 tekens en in het kader van de snelheid worden interviews vaak telefonisch gedaan. In de rubriek ‘Tête-à-Tête met’ grijpen we terug naar de basis: een lekker onderonsje met een inspirerend persoon.

Deze keer: Modeontwerpster Josh Veldhuizen (29).

Aan ambitie geen tekort bij deze blondine. Haar bedrijf JOSH V groeide in vijf jaar uit tot een miljoenenbusiness. Ze ontpopte zich van ‘Modemeisjes met een Missie’ tot een serieuze zakenvrouw. Gelukkig wilde Josh tijd vrijmaken in haar overvolle agenda om met ons te kletsen. Wij spraken met haar over stereotypering, meditatie en girlpower. Wat wij vooral leerden? Dat ook wij nog vol vooroordelen zitten *schaam schaam*. Want iemand die knap, lang, slank en succesvol is kan toch niet óók nog eens sympathiek en lief zijn? Boy, were we wrong!

Heb je nog wel eens dat je je nieuwe pand instapt en denkt: hoe dan? Hoe heb ik dit allemaal voor elkaar gekregen?

“Dat heb ik nog wel eens hoor! Je hebt op een gegeven moment wel een keuze: of je blijft klein of je gaat skyhigh. Er is echt niets wat er tussen zit, dat is een feit in de mode. Ik had grote dromen dus ik dacht: als ik nu niet doorpak dan gaat het niet gebeuren. Dat betekent wel dat je tonnen moet investeren voor de groei, dat is heftig. Het zijn namelijk zuurverdiende centen en die ga je dan investeren in je bedrijf i.p.v. dat je die lekker aan jezelf besteedt. Dus dat zijn echt keuzes.”

Dat klinkt wel als een risico. Daar heb je wel ballen voor nodig.

“Dat is een giga-risico. Maar als het dan goed uitpakt zijn dat echt van die geluksmomenten dat je echt trots op jezelf bent.”_e5a4719

Vind je het soms lastig dat mensen jou zien – je bent knap, slank, blond en jong – en er automatisch vanuit gaan dat je alleen het gezicht van het merk bent en niet keihard werkt?

“Ja, ik heb daar wel last van gehad. Publiciteit was een tijdje best wel cynisch, er werden grapjes gemaakt en het was niet supportive. Als ik dan een interview had dan werd ik inderdaad een beetje neergezet als een verwend type. Ze vroegen mij ook altijd: maar wie zit er dan achter JOSH V?? Hi! That’s me! Daarom ben ik de laatste tijd veel meer open en wil ik mijn verhaal vertellen. Ik hoop dat ik daarmee mensen inspireer.”

Had jij in het begin het gevoel dat je te maken had met stereotypering?

“Jawel, maar dat heb ik ook een beetje aan mezelf te danken. Ik schreef het format voor het RTL-programma Modemeisjes met een Missie, waar ik nu eerlijk gezegd niet eens meer mee geassocieerd wil worden. Ik had een heel leuk idee, het moest een inspirerend programma worden zoals The City, een kijkje achter schermen bij mijn beginnende modelabel. Maar dat programma is gewoon niet goed uitgevoerd door de producenten van Global Star Media. Die gingen na 6 afleveringen ook nog eens failliet – terwijl zij tonnen hadden ontvangen van RTL hadden om het programma te maken – waardoor het abrupt stopte. Ik was eigenaar van het format, en de uitwerking daarvan is gewoon eigenlijk verpest. De modemeisjes werden neergezet als bepaalde typetjes en ik als verwend prinsesje. En tja, het was mijn eerste televisieprogramma dus ik wilde toen ook echt niet dat mensen mij konden zien zoals ik soms rondloop: zonder make-up, met een rommelige knot op mijn hoofd, druk aan het rondrennen.”

Je was nog jong toen het programma werd uitgezonden. Hoe kijk je er nu op terug?

“Ik durfde mezelf in het programma niet kwetsbaar op te stellen. Als er bijvoorbeeld een verkeerd sample binnenkwam en de camera draaide, dan moffelde ik het snel weg, want ik wilde alleen maar laten zien wat mooi was. Terwijl juist die echtheid miste in het programma. That’s fine, ik was hartstikke jong en ik startte net. Ik was bang om nog meer kritiek te krijgen, want je krijgt al heel veel kritiek over je heen. Ja, dus ik wilde eigenlijk een soort van perfect plaatje neerzetten en dat werd uiteindelijk een soort van grap. Typetjes op televisie. En de producent moedigde dit dan ook enorm aan, hoe gekker hoe beter. Ik weigerde, want ik wilde mijzelf juist graag profileren als serieuze zakenvrouw. Een tweede seizoen zag ik daarom ook niet zitten. Mijn missie was immers al bereikt en het was gewoon niet wat ik ervan had verwacht.”

joshHeb je het gevoel dat je daarom eerst echt je strepen moest verdienen in de modebusiness?

“Ja. En hoe Hollands is dat wat je nu omschrijft? Dat stukje support is wat er soms echt in Nederland mist. Gelukkig doe ik vooral mijn best om mijn familie en mijzelf trots te maken. De buitenwereld doet er niet zoveel toe. Lekker iedereen laten kletsen en let success be your noise.” 

Wat een heerlijke instelling. Het heeft ook geen nut om je te druk te maken over wat anderen zeggen en schrijven…

“Precies. Weinig mensen die mij een complimentje gaven toen ik enorm aan het groeien was midden in de crisis. Het ging al minder goed met de economie tijdens mijn start-up en toen het op een gegeven moment nog slechter ging, bleef JOSH V gewoon groeien. Ik ben keihard blijven werken, nam geen dag vrij en ben een hele lange tijd niet met vakantie geweest. Nog steeds kan ik vakanties lastig plannen en ga ik maximaal 12 dagen weg, àls ik al een vakantie boek.”

Klinkt best wel heftig, als je je hele leven zo in het teken zet van altijd werken. Hoe pak jij je rust?

“Meditatie.”

Ja?

“Yes! Het kost relatief weinig tijd en je kunt gewoon je hoofd even leegmaken. Als je wakker wordt en voor je gaat slapen even 20 minuutjes. Ik doe dat bijna iedere dag.”

Misschien moeten wij het zelf ook een keer proberen. We hebben wel behoefte aan die rust soms, maar het lijkt ons zo moeilijk…

“Ik voelde mij ook in het begin voor schut staan, hoor, omdat ik niet goed wist wat ik moest doen. Ik heb een goede tip om je hoofd leeg te maken: aan een kleur denken. Elke keer als er gedachtes opkomen, denk dan aan een rustige kleur, zoals lichtblauw. Als je je écht alleen indenkt hoe de kleur lichtblauw eruit ziet, dan val je zo in slaap, haha.”_e5a4774Wat is de grootste les die je in de afgelopen vijf jaar hebt geleerd?

“Ik dacht altijd dat andere mensen het beter voor elkaar hadden dan ik. En het tegendeel bleek waar, modelabels vielen één voor één om. Mensen naar wie ik opkeek of voor wie ik heel veel respect had, kwamen ineens naar mij toe voor advies, zo van: ‘Hoe doe je het?’. Daarnaast heb ik ook onlangs geleerd om meer stil te staan bij de mijlpalen die ik heb bereikt. Want dat heb ik de afgelopen vijf jaar niet genoeg gedaan. Ineens bestond ik vijf jaar en dacht: ik heb niet eens gevierd dat JOSH V een, twee, drie of vier jaar bestaat, dat is echt jammer! Kortom: meer genieten.”

Vloggen

Een aantal maanden geleden startte Josh haar eigen vlog op haar YouTube kanaal. Voor haar een manier om zichzelf aan mensen te laten zien, omdat je écht een kijkje in haar leven krijgt. Haar YouTube Channel heeft inmiddels bijna 7.500 abonnees, zo’n 20.000 views per vlog en Josh gaat nergens meer heen zonder haar camera._e5a4728 (2)

Je bent gaan vloggen onlangs. Wat was hiervoor je motivatie?

“Wat Mascha van Beautygloss deed vond ik altijd heel stoer. Zo zonder make-up, hartstikke puur voor de camera. Dat is echt iets van nu, mensen willen echtheid. Als je tegenwoordig niet echt bent, prikt men daar zo doorheen. Heel eerlijk: ik keek er heel erg tegenop om te gaan vloggen. Het klinkt heel stom, maar ik dacht dat ik er dan elke dag tiptop moest uitzien. Ik heb ook wel eens een pukkel of een bad hair day en je moet dan toch gewoon vloggen. Op een gegeven moment heb ik dat losgelaten en toen merkte ik dat mensen het leuk vonden om me beter te leren kennen. Ik kreeg allemaal reacties van: oh, jij bent eigenlijk heel aardig! En toen dacht ik: maar denken sommige mensen dan dat ik onaardig ben? Daarom vind ik vloggen heel fijn, je bent vrij om jezelf te laten zien.”

Ontwerpen

In alle drukte van haar vlogkanaal, zakelijke afspraken en investeringen zou je bijna vergeten waar het bij Josh écht allemaal om draait: kleding ontwerpen. En dat doet ze aan de lopende band. De ene na de andere succesvolle collectie schiet de grond uit.

josj2Waar haal jij inspiratie uit?

“In het buitenland. Ik plan soms met mijn vriend Nick, die hetzelfde werk doet, inspiratietripjes naar bijvoorbeeld Milaan of  Parijs. Stedentrips zijn heel inspirerend en dan kijk ik uiteraard ook naar grote modehuizen en de desing-keuzes die zij het betreffende seizoen hebben gemaakt. Je moet ook om je heen kijken voor inspiratie. In Antwerpen kan ik uren naar mensen kijken, mensen kleden zich daar veel geraffineerder dan in Amsterdam bijvoorbeeld. Het zelfde geldt voor modebloggers, mega inspirerend natuurlijk, ik verdwaal soms op Instagram of Pinterest.”

Wie zijn jouw favo designers internationaal en in Nederland? Tegen wie kijk jij op?

“Daar ben ik dus mee gestopt: naar mensen opkijken. Dat heb ik vroeger veel gedaan, maar daar bereik je helemaal niets mee. Ik kan mensen wel benijden voor wat ze hebben bereikt, maar echt tegenop kijken heeft voor mij bijna iets negatiefs.

Maar ik kan bijvoorbeeld wel echt genieten van couturiers, zoals bijvoorbeeld Django Steenbakker. Ik heb ooit met hem het programma Project Catwalk gewonnen. Hij won en ik was zijn muze/model. Hij heeft mij destijds enorm geïnspireerd met hoe cool het is om te ontwerpen. Voor couturiers heb ik sowieso heel veel respect. Het is allemaal handwerk. Zij maken zulke mooie dingen en zijn echt ambachtelijk bezig met mode. Dat vind ik fantastisch.”

Je hebt al een paar jaar ook een kantoor in China. Hoezo dat?josj3

“Omdat ik meer zicht op de fabrieken wilde. Om heel eerlijk te zijn: in het begin viel mijn kleding nog allemaal een beetje uit elkaar, stenen die niet goed zaten etc. Maar ik ging steeds meer produceren en mensen mogen dan verwachten dat ik goede kwaliteit lever. Dus een jaar na de oprichting van JOSH V ben ik maanden achtereen in China geweest om mijn kantoor daar op te zetten, elk jaar weer. Daar werkt nu een klein team fulltime, waarmee wij dagelijks contact hebben via Skype en e-mail.”

Super goed om daar met je neus op te zitten. Tegenwoordig wordt steeds meer bekend over wat er allemaal in die fabrieken daar gebeurt…

“We zijn echt op de vloer aanwezig in de JOSH V-fabrieken, we zien hoe het eruit ziet, we weten dat er goed wordt gezorgd voor de mensen die hier werken. Je wilt niet weten hoe het er aan toe gaat in fabrieken van bijvoorbeeld Primark. Ik vind dat écht heel erg wat daar gebeurt en hoop echt oprecht dat mensen zich daar meer bewust van gaan worden. In de fashionscene in Amsterdam zijn mensen wel steeds meer bezig met duurzaamheid in de mode. Maar het gros van de mensen die snappen niet waarom bijvoorbeeld een warenhuis als V&D instort, of waarom zoveel modelabels omvallen. Ze snappen het niet, maar ondertussen denken ze wel ‘oh, leuk Primark… Ik koop hier nog even zes t-shirtjes voor 5 euro’.

Ik wil soms wel eens de wereld door elkaar schudden en zeggen: hoezo denk jij dat dat kan, een t-shirt voor drie en halve euro?! Wie denk je dat die heeft gemaakt, denk nou eens na! Je hoort het: ik kan me echt serieus opwinden hierover. Het klopt wel dat er meer wordt geschreven over bewustwording, maar er is nog een lange weg te gaan. Maar ik bied liever een iets duurder, maar eerlijk product aan met een goed verhaal. Dat is wat ik wil.”_e5a4668Foto’s: Rob van de Vlierd

You Might Also Like