BEAUTY Featured Interview NEWS

TÊTE-À-TÊTE MET ANJA & MILOU VAN OPI

augustus 17, 2016
OPI

We vliegen van hot naar her. Tweets bestaan maximaal uit 140 tekens en in het kader van de snelheid worden interviews vaak telefonisch gedaan. In de rubriek ‘Tête-à-Tête met’ grijpen we terug naar de basis: een lekker onderonsje met een inspirerend persoon. Of twee in dit geval.

Deze keer: Anja Happé-Lensen (56) en haar dochter Milou (28) van nagelverzorgingsmerk OPI.

Ze zijn de marktleider in hun vakgebied, doen aan talloze grote samenwerkingen en reizen de wereld rond voor hetgeen wat ze het allermooist vinden: nagellak op de markt brengen. Er is haast geen consument, model, laat staan blogger die OPI niét kent, maar kennen jullie ook de Nederlandse familie die áchter het merk staat? Tijd voor een Tête-à-Tête’je met de vrouwen achter dit familiebedrijf.

Anja, hoe is jouw liefde voor nagellak ontstaan?colorcopia_13
“Ik begon eigenlijk als kapster, maar op mijn twintigste kreeg ik enorm last van kapperseczeem. Zo erg, dat ik een verlamming aan mijn vingers kreeg. Ik mocht een tijd lang niet meer werken, en mijn ouders vonden het zo sneu dat ze me wilden helpen aan een nieuwe hobby. Na een vakantie in Florida zei mijn vader: ‘We hebben iets gezien, het past perfect bij je! Vind je niet het leuk om een nagelwinkeltje beginnen?’

Met de steun van mijn vader ben ik toen gaan reizen en zo is het balletje gaan rollen. 35 jaar geleden ben ik de tweede kunstnagelsalon in Nederland begonnen. En toen ik 23 jaar geleden de kans kreeg om distributeur van OPI in Europa te worden heb ik die kans metéén aangegrepen. Hier ligt mijn hart.”

En Milou, jij bent er door je moeder ingerold?
“Haha klopt, ik weet inderdaad niet anders dat er om mee heen altijd over nagels wordt gepraat. Het was helemaal niet de bedoeling om samen te werken met mijn ouders, maar toen we op een avond aan de eettafel zaten dacht ik: waarom eigenlijk niet? Ik vond beauty altijd al te gek en mijn moeder wist me zo enthousiast te maken altijd.”

Is het niet heel spannend om met je ouders een bedrijf te runnen?
“Natuurlijk is dat hartstikke eng, zeker in het begin! Ik wilde niet dat onze band ging veranderen, en dat zijn wel dingen waar je over na moet denken als je een zakelijke overeenkomst met elkaar aangaat. Maar we vullen elkaar heel mooi aan. Ik ben opgegroeid in een hele andere generatie als mijn moeder en kon bijvoorbeeld gelijk de marketing en social media van OPI op me nemen. Ik vond het meteen al zó gaaf. Ik zie het nu echt als mijn passie, het voelt niet eens als werk.”

Sfeerbeeld01

Hoe houden jullie de werk/privé balans gescheiden?
Anja: “Ik probeer er wel voor te waken dat we met het hele gezin alleen maar strategieën aan het maken zijn. Vroeger konden we op zondagavond tijdens het eten nog wel eens besprekingen houden, maar daar zijn we inmiddels mee gestopt. Dan plannen we gewoon écht een meeting in. En als we een weekendje weg gaan proberen we zo min mogelijk over werk te praten. Of het moet echt noodzakelijk zijn.”

Schermafbeelding 2016-08-13 om 18.13.07Milou, wat is de grootste les die jij op zakelijk gebied hebt geleerd van je moeder?
“Ik kan zelf best wel hard en straight forward zijn, mijn moeder daarentegen is een echte people manager. Ze slaagt er op één of andere manier altijd in om met iedereen een goede band te hebben en daar heb ik bewondering voor. Daarnaast denkt zij 10 keer na voordat ze iets zegt. Ze heeft geduld en blijft altijd vriendelijk. Door haar gedrag te observeren heb ik zakelijk gezien ook veel geleerd.”

En jij van je dochter, Anja?
“Milou heeft me geleerd om te relativeren. En dankzij haar kan ik op bepaalde momenten ook eerder genieten van het hier en het nu. Hoogtepunten vieren doen we altijd.”

Waar zocolorcopia_1uden jullie nog graag heen willen met OPI?
Milou: “Op de manier hoe het nu gaat zijn we eigenlijk al met een enorme prestatie bezig. We zijn echt de leader op gebied van nailcare. Nu is het belangrijk dat we die positie behouden, want de verwachtingen zijn hoog. Maar we zitten nog boordevol met leuke plannen en ideeën voor de toekomst. We willen wel graag bij onszelf blijven. Als je dat als merk niet doet, kom je jezelf absoluut uiteindelijk tegen.”

Anja: “Ik wil heel graag trouw blijven aan de begeleiding van de professional, zodat de consument ook altijd een goed adres heeft om naartoe te gaan. Zo zie ik de toekomst van OPI. En het zal natuurlijk het allermooist zijn als ik dan nog mijn dochter aan mijn zijde heb.”

You Might Also Like