Featured NEWS

SAMENWERKEN MET VRIENDEN: WEL OF NIET DOEN?

juni 21, 2017
nina3

Dat je alles met elkaar kunt bespreken, altijd de tofste vakanties samen meemaakt en je elkaar al jaren kent lijken de perfecte ingrediënten voor een topsamenwerking. Maar is het eigenlijk wel zo slim om van je beste mattie je zakenpartner te maken? Nina van Wijk weegt de pro’s en con’s tegen elkaar af. 

Sinds ik in januari mijn eigen bedrijf ben begonnen met long time friend Martika de Sanders krijg ik vaak de vraag hoe het tussen ons gaat. Of het niet lastig is om met een vriendin samen te werken en of we het nu niet altijd alleen maar over werk hebben. Mijn antwoord: I’m loving it! Het maakt de werkdagen leuker, we denken makkelijk met elkaar mee en hebben automatisch meer voor elkaar over dan we voor collega’s zouden hebben. Máár… ik kan me wel een paar do’s en dont’s bedenken als het gaat om zaken doen met vrienden. Want het gaat zeker niet bij iedereen altijd even goed.

Do

img_7385 Een eigen expertise hebben
Als je beide dezelfde expertise hebt bestaat de kans dat samenwerken een onderlinge strijd wordt. Dat werkt in de meeste gevallen niet. Bekijk daarom voor je begint of jullie elkaar kunnen aanvullen. En zo ja, waar? Zo wordt het verdelen van de taken (zie hieronder) makkelijker en ontstaat er een structuur in de onderneming.

Taakverdeling maken
Bedenk voor jezelf wat jouw sterktes en zwaktes zijn en bespreek die met je partner. Aan de hand daarvan kan er een duidelijke taakverdeling worden gemaakt. Zo kunnen er geen irritaties ontstaan over wie wat doet.

Eerlijk zijn
PR Queen Bianca Portis:
“Blijf eerlijk. Altijd!” Ja ja, klinkt logisch maar toch is dit niet voor iedereen altijd even makkelijk. Durf je niet eerlijk te zijn omdat je bang bent dat je de vriendschap dan schaadt? Ga dan vooral niet samenwerken.

Doelen bespreken
Bespreek met elkaar wat je wilt bereiken met de onderneming. Niet alleen op korte termijn maar ook wat de doelen zijn voor de aankomende 5 a 10 jaar. Als je niet beide naar hetzelfde doel streeft is de kans op falen natuurlijk groot.

Afspraken op papier zetten
Weer zo’n punt die als vanzelfsprekend klinkt. En toch gaat het hier vaak fout! Het is makkelijk om te denken dat mondelinge afspraken genoeg zijn maar niets is minder waar. Zorg ervoor dat alle (financiële) afspraken op papier staan. Zo kan er, mochten jullie de samenwerking ooit stopzetten, nooit een nare ruzie over de onderneming ontstaan.

Don’t

nina1Discussies als iets negatiefs zien
Jammer genoeg zien veel mensen discussiëren als iets negatiefs terwijl het heel gezond is. Je krijgt er nieuwe inzichten van en misschien zelfs nieuwe, nog betere ideeën. Zorg er wel voor dat je een normale toon aanhoudt en de ander laat uitpraten. Discussier er dus vooral op los!

Meningsverschillen persoonlijk opnemen
Het zal vast een keer voorkomen dat jullie het niet met elkaar eens zijn. Dit is normaal en valt op te lossen door er een open gesprek over te hebben. Bekijk het zakelijk en probeer tot een compromis te komen. Het heeft niks te maken met jullie vriendschap, dus laat het los wanneer jullie buiten werktijd met elkaar zijn.

Tip van Hajar over samenwerken met best friend Kiek:
“Soms hangen we twee uur aan de telefoon voordat we denken ‘oh ja Tête-à-Tête! Wat is de planning?’ En andersom ook, lekker als vriendinnen een keer uit eten? Dan gaan sowieso 50% van de gesprekken over werk.” Het sluipt er heel snel bij in om het constant over beiden te hebben. Dit kan als gevolg hebben dat je tijdens het werk minder efficiënt bent en in je privé tijd nog te veel bezig bent met zaken. Probeer dus voor een goede balans te zorgen!

You Might Also Like