Featured Interview

MOTIVATIE MAANDAG: SOPHIA TIENSTRA

juni 26, 2017
sophia2

Maandag: tijd voor een gesprek met een inspirerend persoon. Omdat op maandag wat extra inspiratie altijd welkom is. Én omdat er zoveel toppers zijn die het aandurven hun dromen na te jagen. Happy Motivatie Maandag!

Deze week: Sophia Tienstra (30 jaar).

Tja, hoe zal ik Sophia beschrijven? In de entertainmentwereld noemen ze iemand die zowel kan dansen en zingen als acteren een triple threat. Als er zo’n term bestond in de media zou Sophia minimaal een quintuple treat zijn: media strateeg (101 Media Strategies en MommyProof.TV), stukjesschrijver (Quote Magazine), presentatrice (AD.nl) en vlogger (bij Bol.com). Oh ja en met haar knappie koppie klust zo ook nog hier en daar bij als model/actrice. Je vraagt je vast af waarom ik haar nú pas spreek voor deze rubriek. I know, I know, ik moest mij schamen. Maar beter laat dan nooit: Sophia, spill the beans baby!sop

Wij volgen je carrière al een tijdje maar de afgelopen tijd kunnen we het bijna niet meer bijhouden! Waar ben je op dit moment allemaal mee bezig?

‘Ik vind het altijd lastig als iemand deze vraagt stelt op een verjaardag. Ik probeer het altijd kort samen te vatten als ‘media strateeg’, omdat marketing, produceren, schrijven en presenteren hieronder valt. Voor 101 Media Strategies werk ik voor merken en artiesten. Denk hierbij aan een combinatie van marketing en online media advies. Hierbij heb ik vaste opdrachtgevers en losse projecten. Zo werk ik al jaren voor Nick & Simon en Arma Leder, maar organiseerde ik begin dit jaar ook een diner met influencers voor onze premier Mark Rutte in de Adam Toren. Hiernaast beheer en produceer ik samen met Liza Sips MommyProof.TV, interview ik met een vriendin ondernemers voor Quote Magazine, presenteer ik voor AD.nl en vlog ik voor het Stijl Magazine van Bol.com.’

Oh la la, klinkt allemaal heel goed. Maar ook pittig, vooral qua timemanagement. Hoe zorg jij dat je op schema blijft zonder in de stress te raken? 

‘Nou, ik kan nu wel stoer dan dat ik elke ochtend een ‘to-do lijstje’ maak en dit afwerk, maar het was begin dit jaar echt teveel. De werkdruk gaf mij toen heel veel stress. Kon dan bijna niet slapen, omdat ik door bleef malen of iedereen wel tevreden was. Ik heb onder 101 Media Strategies toen twee projecten opgezegd. Het was gewoon te veel. s’Avonds doorwerken en ook hele dagen in het weekend, ik trok het niet. Vooral door de druk die ik mezelf opleg, bijvoorbeeld om altijd zo snel mogelijk te reageren. Ik moest toen echt werken op prioriteit. Wat is voor mij het belangrijkst en welke mails hebben haast; en zo de taken schuiven. Het lastige aan mijn werk is dat het vaak met vlagen gaat. Soms is een week echt te vol, maar de week erna kan het weer een stuk rustiger zijn. In de zomer is het vaak iets rustiger, maar dan ga ik meestal weer nieuwe dingen bedenken. Ik gun het mezelf moeilijk om ‘even te chillen’. Vanaf mijn ‘eerste’ dag als ondernemer sta ik elke werkdag gewoon rond half 8 op. Zelfs toen ik aan het begin, vijf jaar geleden, het combineerde met een baantje als doorbitch bij Jimmy Woo.’

sophiaHeb je altijd een ondernemershart gehad of is dat erin geslopen?

‘Als kind ging ik auto’s wassen in de straat of kettinkjes rijgen met mijn zus om te verkopen op Koninginnedag. Ik had al jong de mentaliteit om iets te ondernemen en daarmee geld te verdienen. Als ik een nieuwe Eastpak rugzak wilde, moest ik van mijn moeder mee helpen in haar sportwinkel om een nieuwe roze rugzak ‘te verdienen’. Ik kom uit een ondernemersfamilie. Mijn moeder heeft met haar zusjes de sportwinkel van mijn opa overgenomen en mijn oom is ook ondernemer. Hard werken is er met de paplepel ingegoten. Ik weet niet beter dan dat mijn oom nooit mee ging naar het strand op vakantie. Nu werken we samen op vakantie achter onze laptop. Ik wist altijd al dat ik ‘iets’ voor mezelf wilde doen. Tijdens mijn studies (eerst HBO, daarna Master aan de UVA) was ik altijd al nieuwe bedrijfjes aan het bedenken. Na mijn studie werkte ik bij TVOH en daar is het balletje gaan rollen. Toen had ik al snel een eigen beauty review-website en twee grote opdrachtgevers in ‘online media strategie’. Tijdens mijn master heb ik mezelf gespecialiseerd in online media en gedrag.’

Wat is je motto?

‘Ik heb niet echt een motto. Maar ik geloof wel heel erg in positiviteit. Gun een ander meer en wees dankbaar. Daarbij probeer ik ook mijn doelen te visualiseren en uit te schrijven. Wat wil je nu echt het allerliefst en hoe kom ik daar. Ook in mijn privé-leven pas ik dit toe.’

Je netwerk is enorm. Heb je tips voor jonge/nieuwe ondernemers om je netwerk te behouden en uit te breiden?

‘Mijn netwerk groeide door mijn bijbaantjes tijdens mijn studie. Zo werkte ik voor JFK Magazine, Models at Work en in de Diesel store in de PC Hooftstraat. Na mijn studie ging ik veel naar feestjes. Uiteindelijk heb ik veel goede contacten op het gebied van werk gemaakt op niet werk-gerelateerde borrels en feestjes. Gewoon gezellig met een wijntje. Leg nooit contacten met mensen om er beter van te worden, maar praat gewoon met mensen die je leuk vindt, goede energie hebben en je inspireren. Ik ben nogal een kletskous dus ik leg makkelijk contact. Ik kan als ik wacht bij een bar met iemand best friends worden of met de bewaker van een club de hele avond kletsen. Tot vorig jaar schreef ik columns voor Cosmopolitan.nl en heb toen ook weleens gezegd, maak het uit met je vriendje. Als single kun je egoïstisch zijn qua werk en het je prioriteit nummer 1 maken. Maar nu weet ik dat je het heus wel kunt combineren. Mijn vriend begrijpt dat ik abnormale ‘werktijden’ heb. Ook op vakantie blijf ik bereikbaar voor sommige opdrachtgevers. Soms besef ik pas hoeveel mensen ik ken, als ik een persdiner heb met twee tafels en bijna iedereen gedag moet zoenen. Maarja, dat maakt het wel extra gezellig. Ik houd van gezelligheid! Neem het ook allemaal niet te serieus.

Ik krijg de laatste tijd steeds vaker berichtjes voor een lunch of koffie om dan te kijken wat je voor elkaar kunt betekenen. Daar heb ik nu helaas echt geen tijd voor. Je kunt dan beter naar mij mailen wat je echt wil of zoekt. Als je iets zoekt, zal ik altijd mijn ogen openhouden. Ooit heeft een onbekend meisje online gevraagd of ik een woning in Amsterdam wist. Ik stuurde haar vervolgens wat opties. Een paar jaar laten ‘gunde’ zij mij een superleuke klus. Dat is een mooi voorbeeld van als je geeft, krijg je het vaak op een andere manier terug. Al moet je nooit iets geven en iets terug verwachten, want dan kun je soms lang wachten. Na mijn studie wilde ik heel graag een koffietje drinken met Annic van Wonderen (van toen nog ILFN), omdat ik haar marketing strategie interessant vond. Ik heb toen bij haar gesolliciteerd voor een functie die ik niet perse wilde, maar heb toen wel een koffietje met haar gedaan.’

Vertel: Wat staat er absoluut op je to do (of te bereiken) lijstje?

‘Ik wil heel graag een documentaire maken. Als jullie dit lezen ben ik op vakantie en wil daar rustig mijn idee op papier uitwerken. Ook wil ik nog meer nieuwe, leuke concepten bedenken (voor mezelf of anderen) en video’s blijven produceren. Bij MommyProof.TV komen alle aspecten die ik leuk vind bijeen in een onderneming; social media, schrijven, sales en marketing. Ik heb verder niet echt wensen, zolang ik maar lekker kan blijven kletsen.’sop2

Ben of ken jij een echte gogetter die het verdient om in deze rubriek te staan? Mail naar info@teteatete.nl!

You Might Also Like