FASHION Featured Interview NEWS

MOTIVATIE MAANDAG: MODE ILLUSTRATOR MIMI NIZAN

augustus 1, 2016
Mimi Nizan

Maandag: tijd voor een gesprek met een inspirerend persoon. Omdat op maandag wat extra inspiratie altijd welkom is. Én omdat er zoveel toppers zijn die het aandurven hun dromen na te jagen. Happy Motivatie Maandag!

Deze week: fashion illustrator Mimi Nizan (30).

Hoeveel inktpotjes, potloden en kwasten deze vrouw in haar leven heeft versleten? Het is haast niet meer te tellen. Yep, Mimi was born with pencels in her hands. Sinds een aantal jaren illustreert deze vindingrijke chick op professioneel niveau en inmiddels knallen topnamen als Giorgio Armani, Estée Lauder en Ted Baker op haar CV. Hoogste tijd voor een Tête-à-Tête’je.

Mimi, wanneer was voor jou het moment dat je dacht: ja, ik heb talent… Ik ga hier wat mee doen.

“Er was niet echt een specifieke realisering van: ik heb talent. Het was meer zo dat ik altijd al aan het tekenen was, vanaf een hele jonge leeftijd al. Ik kreeg wel vaak positieve reacties. Dit voelt dus als een vrij organische en logische ontwikkeling voor mijzelf. Er was wel een heel helder moment wAaron ik besloot om mijn illustraties echt naar een professioneel niveau te tillen, en er mijn werk van maken. Dat was begin 2013. Vanaf toen heb ik al mijn creativiteit en energie hierin gestopt.”

Art-Print-2-Mimi-Nizan-Collection

Hoe zou jij je eigen werk omschrijven?

“Ik zou mijn eigen werk omschrijven als chique, vrouwelijk maar toch ook meisjesachtig. En ook zeker mysterieus. Vaak zijn mijn illustraties ook geïnspireerd door nostalgische emoties en herinneringen. Soms is mijn werk ook een beetje sexy en humoristisch, het mag nooit te braaf zijn.”

Welke skills moet een illustrator hebben, naast het mooi kunnen tekenen? 

“Het tekenen zelf is natuurlijk het belangrijkste. Maar het goede nieuws is dat er niet één juiste manier is om te illustreren, dat is het leuke aan art. Ik heb het illustreren bijvoorbeeld helemaal zelf geleerd, en blijf altijd ontwikkelen door dagelijks te tekenen. Verder denk ik dat het wel belangrijk is dat je je werk zichtbaar maakt voor anderen, tenminste als je ambities hebt om hier je carrière van te maken. Maak gebruik van social media, geef je vrienden en familie kleine artworks cadeau en misschien kun je wel ergens een tentoonstelling organiseren? Dit commerciële stukjes is dus ook best belangrijk. En natuurlijk een eigen stijl hebben!”

MimiNizan_byMeisBelleWahr_001-sRGB

Hoe zorg jij ervoor dat je werk gezien wordt?

“Ik maak zelf dus ook gebruik van social media. Instagram is natuurlijk mijn favoriet, het is allemaal visueel, net een soort digitale gallery! Verder begin ik nu ook een af en toe op Snapchat behind the scenes te delen van hoe ik illustraties maak of bijvoorbeeld hoe ik mijn webshop of Instagram fotoshoots style. Bij live-art evenementen leer ik ook altijd nieuwe mensen kennen, als ze nog niet bekend waren met mijn werk, is dat altijd een goede introductie.”

Wat is het moeilijkste aspect van werken in de illustratiebranche?

“Het lastigste is denk ik dat je eigen baas bent. Je hebt geen vaste baan, maar freelancet voor verschillende merken en bedrijven. Hiervoor heb ik jarenlang wel in loondienst gewerkt, en ik moet zeggen dat dit werk wat ik nu doe echt beter bij me past. Sommigen mensen zijn er niet voor gemaakt om voor één vast bedrijf te werken. Het is niet zo dat ik minder werk hoor, ik werk nu zelfs meer dan voorheen, bijna elke dag van de week (incl. weekend) en ik stop ook niet om 18:00, want als het bedrijf van jezelf is ga je gewoon door. Iets om rekening mee te houden, is dat je telkens weer nieuwe klanten moet binnenhalen. Gelukkig heb je soms ook vaste klanten die vaker terugkomen voor samenwerkingen, en als je een mooi portfolio opbouwt en altijd goed werk levert, komen er ook veel merken op jou af.”Original-Artwork-Walking the Cheetah

En het tofste dat je ooit voor je werk hebt mogen doen? 

“Er zijn zoveel leuke dingen! Ik vond mijn samenwerking met Topshop heel cool, omdat ik zelf fan ben van de kleding. Ze hadden mij 2 dagen in de winkel neergezet. De eerste dag heb ik in de vitrine een levensgroot canvas beschilderd geïnspireerd op hun denim campagne, dat duurde vier uur en iedereen op straat kon meekijken. En de tweede dag heb ik denim totebags beschilderd die meegegeven werden aan het winkelend publiek. Ik vond ook de opdracht voor Lancôme erg leuk, hun parfums zijn zo romantisch en vrouwelijk, superleuk om die flesjes te beschilderen!”

Wat is jouw ultieme doel?

“Mijn ultieme doel is om mijn eigen imperium te hebben, een soort lifestyle & modehuis. Met geïllustreerde boeken, spulletjes voor in je huis en ook kleding en accessoires. Maar hier ben ik nu ook al mee begonnen! Heb namelijk mijn eerste collectie gelanceerd en ook een online boetiek. Hier verkoop ik nu ansichtkaarten, originele kunstwerken, art prints en speldjes mer mijn illustraties. Dus het doel is al half bereikt! Maar ik heb altijd meer doelen hoor, I’m never satisfied.”

MimiNizan_byMeisBelleWahr_002-sRGB
Ben of ken jij een echte gogetter die het verdient om in deze rubriek te staan? Mail naar info@teteatete.nl!

You Might Also Like