Featured Interview

MOTIVATIE MAANDAG: JOURNALISTE TESS VAN DAELEN

november 7, 2016
Tess-van-Daelen

Maandag: tijd voor een gesprek met een inspirerend persoon. Omdat op maandag wat extra inspiratie altijd welkom is. Én omdat er zoveel toppers zijn die het aandurven hun dromen na te jagen. Happy Motivatie Maandag!

Deze week: Tess van Daelen.

Voor deze rubriek hebben wij pr-toppers, kunstenaars, bartenders, modeontwerpers en meer geïnterviewd. Dit keer houden Kiki en ik het dicht bij huis. De talentvolle Tess is – net als wijzelf – een journaliste met een eigen platform. Alleen doet zij dit al veel langer dan wij. Niet zo gek dat we haar dus even aan de tand willen voelen haha. Bring it on, Tess!

Je draait al lang mee in het bloggerwereldje. Hoe heb jij het bloggerlandschap zien veranderen?dael

“In de negen jaar dat ik werkzaam ben in het online wereldje is het aantal bloggers en ‘influencers’ geëxplodeerd. Er is dus ontzettend veel concurentie bij gekomen. Toch zijn de meeste bloggers van het eerste uur nog steeds in de online scene werkzaam en heeft iedereen zo zijn eigen specialiteit gekozen. Waren we vroeger allemaal modeblogger, nu zie je dat mensen echt hun hart zijn gaan volgen. Ze hebben zich toegespitst op een richting die echt bij hen past, mode-illustratrice, fotograaf, gedegen journalist, pr-dame, interieur-expert of carrieredeskundige. Voor mezelf geldt dat ik naast mijn online werkzaamheden voor mijn eigen site TESSTED.com juist veel voor de modebladen schrijf.”

Kiki en ik vinden de scheidslijn tussen journalist en blogger steeds vager worden, hoe zie jij dit?

“Dat ben ik absoluut met jullie eens. Er vindt steeds meer overlap plaats en er is ook veel minder sprake van strijd dan toen ik begon. Social media is ontzettend belangrijk geworden en zelfs voor de oude garde, gedegen journalisten bijna onontkoombaar. Ook de NRC- of Volkskrant journalist wil dat haar (online) artikelen zo veel mogelijk gelezen worden en deelt ze daarom via haar sociale media. Is ze aanwezig bij een modeshow, dan wil ze dat eveneens op haar kanalen plaatsen en stiekem vindt ze het best leuk om in een kek outfitje op de foto gezet te worden door de streetstyle fotografen. Aan de andere kant zie je dat sommige bloggers juist op zoek zijn naar meer verdieping. Ze veranderen hun blog in een online magazine of platform, laten de show iets minder alleen om zichzelf draaien en publiceren iets dieper gaande stukken of uitgebreidere interviews.”

seal3Je bent dus journalist, blogger, moeder en meer. Hoe dan?! Wat is je gouden tip als het op tijd management aan komt?

“De dagen waarop ik werk, kan ik urenlang onafgebroken werken. Heb ik belangrijke klus voor een tijdschrift, dan moet alles daar even voor wijken, tot ik mijn deadline gehaald heb. Koffiedates, Instagram, het huishouden en zelfs mijn Daily Mail verslaving gaan dan allemaal verplicht even op een lager pitje. Ik heb mijn kantoor aan huis en kan daardoor op werkdagen, al dan niet met mopshond op schoot, ongestoord doorstomen. Afijn, mijn gouden tip zou dus zijn: zorg voor een ijzeren discipline en laat je niet afleiden.”

Wie of wat inspireert jou het meest?

“Dat zijn de vrouwen in mijn vakgebied, die hun dromen najagen en een naam voor zichzelf hebben opgebouwd. Of dat nu is als blogger, als vlogger of als model. Jezelf zo goed weten te vermarkten, daar heb ik bewondering voor. Want er wordt natuurlijk van alles geroepen over hoe leeg het hele bloggergebeuren en ook instafame is, maar 100 K volgers op Instagram, ga er maar aan staan. Ik zie het de – eerder genoemde – oude journalistengarde nog niet 1,2,3 doen. Van jezelf een merk maken, dat vind ik knap. Dat doen Linda Tol en Lizzy van der Ligt als stijliconen bijvoorbeeld ontzettend goed.”

Wat is eigenlijk jouw motto en waarom?dael2

“Ik wil alles wat ik doe met volle overgave en plezier doen en ik hecht enorm veel waarde aan mijn vrijheid. Als ik ergens niet in geloof of denk dat iets me kopzorgen gaat opleveren, begin ik er niet aan, al is de beloning nog zo hoog. Of het nu een online samenwerking, een videoklus, een gastcollege of een portretreeks voor een blad is. Sinds ik een dochtertje heb, denk ik überhaupt beter na over hoe ik mijn tijd besteed en wat voor projecten ik aanneem. Een opdrachtgever die me wekelijks stress bezorgt ben ik liever kwijt dan rijk.”

De leukste persreizen, mooiste samenwerkingen en mega veel ervaringen heb je al meegemaakt, maar wat zou je graag het allerliefst nog willen bereiken op werkvlak?

“Ik wil nog duidelijker een specialisatie opzoeken, meer mijn focus leggen op mode of ondernemen en daar om bekend staan. Een vaste column in een fashion magazine of krant, een eigen boek en bij Matthijs van Nieuwkerk (mijn held!) aan tafel in DWDD staan hoog op het lijstje.”

Ben of ken jij een echte gogetter die het verdient om in deze rubriek te staan? Mail naar info@teteatete.nl!

You Might Also Like