Featured Interview

MOTIVATIE MAANDAG: JACQUELINE BOSSELAAR

juli 17, 2017
1

Maandag: tijd voor een gesprek met een inspirerend persoon. Omdat op maandag wat extra inspiratie altijd welkom is. Én omdat er zoveel toppers zijn die het aandurven hun dromen na te jagen. Happy Motivatie Maandag!

Deze week: Jacqueline Bosselaar, CEO en mede-oprichter van Het PR Bureau.

Na meer dan anderhalf jaar Motivatie Maandag, raken wij maar niet uit-geïnspireerd. Zeker net als wij vrouwen als Jacqueline ontmoeten. De goedlachse brunette is CEO en mede-oprichter van Het PR Bureau en wordt al vijf jaar op rij opgenomen in de prestigieuze lijst van NextWomen 100. Maar waarom wij Jacqueline zo mega fijn vinden: ze werkt keihard, geeft om andere vrouwen en is goud eerlijk. Kijk, een vrouw naar ons hart! Laat je horen, Jacqueline!

Hoe is Het PR Bureau ontstaan?

“Het PR Bureau is een idee van Marnix Geus en mij. We kennen elkaar van onze stageperiode bij een groot PR-bureau, waar onze vriendschap begon. In 2005 startten we het bijzondere avontuur, dat we Het PR Bureau noemden. We wilden merken en organisaties helpen groeien vanuit de power van invloed en een sterke reputatie. Het bleek een gouden combinatie.”

Heb jij dit werk altijd al willen doen?

“Vroeger wilde ik eigenlijk dokter worden. Ergens bij het vak scheikunde ging dat mis. Wel herinner ik me veel autorit-gesprekken als tiener met mijn vader over mijn grote business ambities. Hoe vaag deze ook waren, hij bleef mij trouw aanmoedigen. Wat een top-vader, besef ik. Ik heb voor m’n gevoel lange tijd nodig gehad om te ontdekken wat ik het állerleukste vond. Achteraf zat ik vrij vroeg op het goede spoor. Nu weet ik dat ik mijn brede interesses goed kwijt kan in een bureau, want vanuit deze rol kan ik (met het team) klanten met allerlei verschillende achtergronden en vraagstukken helpen groeien. Van Spotify tot HelloFresh, en van inspirerende start-ups tot multinationals als Vodafone en Specsavers. Van die dynamiek kan ik echt genieten.”

2 Wat is het beste advies dat je ooit hebt gekregen?

“Blijf in jezelf investeren, want jouw groei is de groei van je bedrijf of je team. Zo heb ik vanaf dag één van Het PR Bureau samengewerkt met goede (bedrijfs)coaches en veel geleerd over onderwerpen als persoonlijk leiderschap. Ik heb gemerkt dat sommige mensen dat raar vinden. Er ligt een beetje hetzelfde taboe op als bij naar de psycholoog gaan. Maar dat is onzin. Juist wanneer je succesvol bent, kan de snelle groei van je bedrijf of afdeling nieuwe talenten of vaardigheden van je vragen die je dan versneld moet ontwikkelen. Coaching is een effectieve methode om dat benodigde tempo te kunnen bijbenen.”

En van welke zakelijke les heb je het meest geleerd?

Better doing than perfect. Net als veel andere vrouwen, heb ik de neiging om iets perfect te willen doen. Maar inmiddels heb ik geleerd dat je er ook voor moet waken dat dit streven je belemmert om iets van de grond te krijgen. En dat het soms belangrijker kan zijn dat er überhaupt iets gebeurt, dan dat het perfect gebeurt. Dit klinkt misschien als een open deur, maar ik zie de mooiste initiatieven hierdoor sneuvelen. Inclusief die van mezelf.”

Een eigen onderneming hebben vergt veel tijd en energie, hoe zorg je ervoor dat je werk enthousiasme je me-time niet opslokt?

“Ik zorg ervoor dat ik sowieso iedere twee maanden vakantie heb. Een korte of een lange. Ver weg of dichtbij. Dat maakt niet uit. Maar gewoonweg periodes in je agenda blokken dat je er even niet bent, en je daaraan houden, helpt enorm.”

Wat is het grootste misverstand over jouw vakgebied?

“PR is een beetje zoals met voetbal: iedereen heeft er verstand van. En WK-wedstrijden worden gespeeld met 17 miljoen coaches. Toch zijn er veel misverstanden over. Ik denk dat het grootste misverstand is dat PR hetzelfde is als reclame. Heel kort door de bocht gaat PR over het verdienen van aandacht voor je merk of organisatie. Omdat mensen of media. vrijwillig jouw verhaal vertellen. Bij reclame betaal je daarvoor. Dat maakt PR zo krachtig en impactvol, omdat er zoveel geloofwaardigheid vanuit gaat.”

Wie is je grootste rolmodel (of wie/wat inspireert jou het meest)?

“Zonder twijfel is Karen van Bergen voor mij een super held. Karen geeft sinds vorig jaar vanuit New York leiding aan de tien PR-bureaumerken van de Omnicom Group en is dit jaar een hele goede PR Jury President geweest in Cannes. Grote complimenten voor wat zij betekent voor het vak en als rolmodel voor vrouwelijke leiders.”

Wat zou je graag nog willen bereiken in je carrière?

“Drie dingen: Jury President PR in Cannes worden. Verder zou ik graag iets betekenisvol willen opzetten voor vrouwen in Nederland. Daarnaast met ons team een internationale groei doormaken. We hebben met ons andere bureau Blyde PR Benelux een vestiging in Antwerpen, dus de eerste stap is gezet :-)”

Ben of ken jij een echte gogetter die het verdient om in deze rubriek te staan? Mail naar info@teteatete.nl!

You Might Also Like