Featured Interview

MOTIVATIE MAANDAG: ANNIQUE VAN DER VALK

juli 10, 2017
img_4988

Maandag: tijd voor een gesprek met een inspirerend persoon. Omdat op maandag wat extra inspiratie altijd welkom is. Én omdat er zoveel toppers zijn die het aandurven hun dromen na te jagen. Happy Motivatie Maandag!

Deze week: brand manager Annique van der Valk.

Instant girlcrush alert! Knappie Annique leerde ik kennen tijdens een van de eerste persreizen voor Tête-à-Tête. We vlogen naar Zweden met Ikea, waar Annique toen nog werkzaam was. Direct werd ik omvergeblazen door haar organisatieskills en haar relaxte en optimistische werkwijze (en ja, ook haar killer smile maakte indruk duh). Inmiddels heeft ze een nog heerlijkere job gestrikt, als brand manager van magazine Glamour dus het is de hoogste tijd voor een catch-up.


First things first
, wat doe je eigenlijk precies bij Glamour? Hoe ziet jouw werkdag er bijvoorbeeld uit?

img_4992‘Ik ben commercieel verantwoordelijk ben voor het gehele merk Glamour. Samen met mijn Marketing team en natuurlijk het redactionele team van Glamour bouwen we het merk verder uit op alle kanalen. Het werk is heel divers, zo coördineer ik grote merkversterkende events als de Glamour Health Challenge van A-Z, sta ik zelf mee te bouwen als zo’n event opgebouwd moet worden, ga ik naar verschillende afspraken bij toffe fashion en beauty merken om te vertellen wat we allemaal doen bij Glamour en wat we voor hen zouden kunnen betekenen.

Verder is het mijn job om samen met hoofdredacteur Anke de Jong na te denken over nieuwe verdienmodellen voor Glamour en op wat voor manieren we het merk nog verder kunnen uitbouwen. Eigenlijk kun je mijn werkzaamheden een beetje zien als het runnen van je eigen bedrijfje waarbij je veel moet testen en proberen, maar altijd het allerbeste wil voor je doelgroep. Zo hebben we vorig jaar Glamour Beauty TV gestart, dan moet je altijd maar afwachten of zo’n project gaat opleveren wat je voor ogen had en of zo’n idee wel haalbaar is, het geeft echt een kick als je dan ziet dat het zo lekker gaat als nu met Beauty TV!’

Wanneer wist je dat brand managing je ding is? 

‘Ik wist eigenlijk al op het moment dat ik bij Audi Nederland (PON in Leusden) op de PR afdeling startte, dat een merk managen door middel van PR mij heel goed lag en vooral dat ik er heel veel energie van kreeg. Bij Audi heb ik een afstudeer stage gedaan en mijn scriptie geschreven over de impact van social media op de autojournalistiek voor mijn Master Media en Journalistiek op de Erasmus Universiteit. Daarna ben ik aan de slag gegaan als Account Executive bij een PR bureau (LVTPR) waar ik klanten als o.a. Sonos had. Na een half jaar kreeg ik een super mooie kans aangeboden via mijn oude Manager bij Audi. Daar ben ik aan de slag gegaan op de nog op te bouwen Corporate Communicatie afdeling van IKEA Nederland. Ik mocht me daar in het begin ontfermen over zowel de commerciële als corporate PR. Daar heb ik nog beter geleerd hoe belangrijk het managen van de reputatie van je merk is. Na 2,5 jaar werd ik Commercial PR Manager en hebben we IKEA als merk in Nederland schermafbeelding-2017-07-10-om-11-07-45samen met de Marketing Afdeling met de campagne ‘aandacht maakt alles mooier’ nog beter neer kunnen zetten en mooie persevents en campagnes kunnen uitrollen, met als kers op de taart een SAN Accent Award voor de Art Event case, die creatief echt volledig ontwikkeld was binnen ons team.

Nu vond ik het een hele mooie stap om mij nog breder te gaan ontwikkelen richting de Marketing kant en natuurlijk richting de mediamerk kant. Ik denk dat het een ontzettend mooie uitdaging is om samen met Anke en de rest van het team het merk Glamour nog verder uit te bouwen. Ik heb echt een grote passie voor marketing, communicatie en PR. Zolang ik dat bij dit soort toffe merken mag doen heb ik niets te klagen;).

Wat is de grootste misvatting over jouw vak?

‘Dat echt alles als ‘communicatie’ of marketing wordt gezien waardoor er snel veel werkzaamheden naar een marketing of communicatie team gaan die eigenlijk niets met het vak te maken hebben. Dit komt omdat communicatie afdelingen vaak erg behulpzaam zijn en het vaak wel oplossen voor iedereen. Ik heb in verschillende bedrijven gezeten en het is echt overal hetzelfde.’


Belangrijkste kwaliteit die je moét hebben in jouw vakgebied?

‘Communicatief en strategisch sterk en vooral gedreven zijn. Dat zijn er eigenlijk drie waarbij de laatste misschien nog wel de belangrijkste is. Het communicatie vak is zwaar onderhevig aan continu verandering en innovatie. Wanneer je niet gedreven genoeg bent om dit allemaal te volgen krijg je het in dit vak heel erg zwaar. Want wat je een paar maanden geleden nog heel succesvol kon doen is eigenlijk nu al weer oude koek.’

Wat is je motto?

Keep on smiling maar ondertussen keihard werken voor de doelen die je wilt behalen in je leven!’

img_4989Wat wil je nog heel graag bereiken?
‘Op persoonlijk niveau zou ik ooit heel graag nog eens op het allerhoogste niveau willen paardrijden (Grand Prix). Ik was hard op weg met mijn vorige paard, echter werd deze helaas verkocht naar Milaan. Nu heb ik weer een heel jong paard die ik zelf verder ga opleiden. Het is echter altijd maar afwachten of ze voldoende talent hebben voor het hoogste werk, en mocht dit wel zo zijn dan duurt het wel minimaal een jaartje of 6.

Op zakelijk vlak ben ik eigenlijk heel erg blij met waar ik nu sta in mijn carrière! Ik stuur een heel leuk team aan en doe dagelijks waar ik energie van krijg bij het allerleukste mediamerk!

Maar ik zou niet ambitieus zijn als ik nu zou zeggen dat ik dit de komende 10 jaar wil doen. Dus ooit zou ik nog wel eens Marketing of PR Manager willen worden bij een bekend tof merk met een mooi groot team van professionals onder me. Ik vind het super leuk om mensen te coachen en ze beter te maken in wat ze leuk vinden, zodat ze hun kwaliteiten nog beter kunnen benutten.’

Ben of ken jij een echte gogetter die het verdient om in deze rubriek te staan? Mail naar info@teteatete.nl!

You Might Also Like