FASHION Featured NEWS

‘MODE MOET VOOR IEDEREEN ZIJN, OOK ALS JE 1.90 METER BENT’

mei 4, 2016
tsmall

De 22-jarige modefanaat Ami Keita is het helemaal zat. De meeste kleding die verkocht wordt in de winkelstraten is voor haar veel te klein. Dus terwijl haar vriendinnen in de leukste broeken van H&M en rokjes van Monki rondparaderen, moet de 1 meter 90 lange Ami héél lang (over ironisch gesproken) zoeken naar iets dat überhaupt past. En daarom begon zij de campagne TSMALL.

Ami deed online onderzoek en kwam erachter dat ze lang (ga ik weer) niet de enige is met dit probleem. Lange vrouwen zoeken elkaar met name op via forums, om elkaar om tips te vragen en frustratie rondom problematisch shoppen te uiten. De hoogste (oké, laatste keer) tijd om daar verandering in te brengen, vindt Ami. Met de campagne TSMALL, waar ze zelf model voor staat, wil ze fast-fashion ketens (betaalbaar, snel meegaand met nieuwe trends en voor alle leeftijden) bewust te maken van deze behoeftes. Haar boodschap aan winkelketens? Mode is voor iedereen!

Hoe is TSMALL poster monki social media1ontstaan?

“Oorspronkelijk vanuit een schoolopdracht waarin het de bedoeling was dat we een protest organiseerden. Een protest tegen iets dat relevant was in de zin dat het nu speelt en het nog niet uitgemolken is. In de week dat we geacht werden een onderwerp te kiezen vertoonde ik studieontwijkend gedrag en ben gaan winkelen. Na 7 broeken gepast te hebben die allen te kort waren, was ik mega chagrijnig en teleurgesteld: hierdoor ben ik project TSMALL begonnen. Ik protesteer als het ware tegen grote modeketens en het gebrek aan kleding voor lange vrouwen.”

Kiki en ik zijn 1.65 en vinden kleding vaak te lang. Kom je ook op voor de shorties?

Ik heb lang getwijfeld of ik niet voor de tall girls én de shorties zou opkomen. Uiteindelijk heb ik er toch voor gekozen me te focussen op de doelgroep waar ik zelf deel van uit maak. Juist omdat het iets dat me heel mijn leven al achtervolgd heeft is het ook iets waarvan ik dan ook elk gebrek, alternatief en voordeel ervaren heb. Twee grote voorbeelden in de populaire fast-fashion scene zijn Topshop en online winkel ASOS. Zij hebben het voortouw genomen en maakten collecties voor beide partijen: een Petite en een Tall-lijn.

Waarom denk je dat sommige ketens nog niet een uitgebreidere collectie aanbieden?

“Het zal vast en zeker iets met geld te maken hebben, maar ik geloof niet dat voor fast-fashion ketens – die topfavoriet in de Kalverstraat zijn – geld een probleem is. Wellicht hebben ze geen idee over de grootte van deze mogelijke doelgroep en zien ze er geen markt in, misschien hebben ze überhaupt geen weet van het belang van 1 of 2 extra lengtematen of wie weet verdienen ze zodanig veel dat ze geen extra collecties nodig hebben om als concurrentie gezien te blijven worden – en is het zodanig veel werk dat ze ervoor kiezen het niet aan te gaan.”

Wat wil je met je campagne bereiken?

“Mijn doel is awareness te creëren naar grote en betaalbare modeketens, en hen hopelijk te inspireren om actie te ondernemen en een extra lijn of lengtemaat te creëren. Heel vroeger kocht je een stof die je inleverde bij de kleermaker met een tekening van jouw gewenste kledingstuk: dit werd vervolgens op maat gemaakt. Tegenwoordig bepalen modemerken voor ons niet alleen het ontwerp, maar ook de maat. Ook al is mijn campagne gefocust op lange vrouwen, ik vind dat mode voor iedereen moet zijn. Ik pleit daarom voor zo goed mogelijk passende kleding, dun, dik, lang of kort.”

Klinkt goed! Hoe kunnen mensen jou doel supporten?

“Ik ben een petitie gestart die een jaar lang open staat voor mensen om te ondertekenen. Hoe meer mensen tekenen hoe relevanter mijn boodschap is voor deze modeketens! Daarnaast heb ik een foto van mijn campagne gedeeld op mijn Instagram account die je vrijblijvend mag reposten: spread the word girls!”

Foto’s: TSMALL

You Might Also Like