Featured NEWS TRAVEL

ZO GAAN PERSREIZEN ER NOU ÉCHT AAN TOE

september 18, 2016
Fabienne-Chapot-4-e1450617817501-1080x662

“Kiek, ben je nou alwéér op reis?” “Fijne vakantie hè!” “Zwaar leventje heb je hoor!”. Even een kleine greep uit de berichtjes die ik elke maand eens voorbij zie komen. Nou zal je mij ook echt niet horen klagen, maar ik dénk dat de meeste mensen een ander beeld van perstrips in hun hoofd hebben. En daarom tijd voor wat verduidelijking.

‘The lucky one’

Schermafbeelding 2016-09-17 om 23.04.30Onze collega’s die zelf ‘in het wereldje’ zitten (gets, dat klinkt vies) weten dondersgoed hoe zo’n reis tot stand komt. We vissen allemaal in hetzelfde vijvertje en soms ben jij net ‘the lucky one‘ die wordt gevraagd voor een trip. Sommigen journalisten omdat ze voor een bekend magazine of een grote website schrijven, anderen omdat ze hun stukken op freelance basis verkopen aan titels. En dan heb je nog het kopje bloggers, vloggers en influencers. Een aantal jaar geleden waren zij nog in de minderheid, maar steeds vaker zie je dat jonge internetondernemers die hun eigen bedrijf op hebben weten te zetten de meerderheid vormen van zo’n ‘werktrip’.

Hoe dat in zijn werk gaat? Meestal word je uitgenodigd door een PR-bureau, organisatie of direct door een merk zelf. Dit merk viert bijvoorbeeld een jubileum, waarmee ze met een knaller de pers willen halen. Of er wordt bijvoorbeeld een nieuwe collectie gepresenteerd, een groot feest of première gegeven ter ere van ‘iets’, you name it. Soms word je door een filmmaatschappij uitgenodigd om acteurs te interviewen van wie de nieuwe film ieder moment uitkomt, soms is de aanleiding simpelweg een bepaalde streek of gebied in de wereld meer onder de aandacht brengen.

Apart wereldje

Er zijn dus kort gezegd talloze redenen waarom je voor een persreis kan worden uitgenodigd, maar meestal staat één ding centraal: je moet als journalist (of als titel waarvoor je werkt) een bepaald bereik hebben. Hoe groter je bereik, des te meer je voor coole trips wordt uitgenodigd. Het is best een apart wereldje. Zie je bij een aantal andere bloggers op Instagram voorbij komen dat ze bij reis X zijn en jij bent niet uitgenodigd, voel je je toch een beetje ‘de nobody’. Zo slecht kan social media dus voor je zijn. Terwijl andere bloggers bij jouw reisfoto’s weer kunnen denken ‘Shit, is zij daar? Waarom word ík niet gevraagd?, maar die andere kant van het verhaal zul je natuurlijk nooit te horen krijgen. Mijn advies? Kijk niet te veel naar anderen en vaar gewoon lekker je eigen koers. Of benader zelf eens wat merken om te kijken of je kunt samenwerken.

Soms mag je op eigen gelegenheid reizen (dit zijn vaak de wat ‘relaxtere’ persreizen waar je zelf je dag mag indelen), maar meestal ga je met een groepje op pad. De meeste persreizen waar ik mee ben geweest duurden een dag of 3 á 4. Maar ook een ’24 uur op Ibiza’-reis zie je bijvoorbeeld vaak voorbij komen. Mijn beleving: hoe korter de reis, hoe zwaarder het meestal is. Of gut ja, zwaar, ‘zwaar’ laten we het ook niet overdrijven. Voor werk de wereld exploren is natuurlijk hartstikke tof. Zo komt Hajar bijvoorbeeld net terug van een TaT-werktrip naar Schotland met Opel (daarover later meer trouwens), was ik op mijn verjaardag voor Amayzine naar IJsland en Chicago en interviewde Hajar een jaartje terug als freelancer de cast van Orange is the New Black in Londen. Oh en er was nog een coole Los Angeles trip. Een culinaire reis richting Istanbul. Fashionweek-shows. Koffertripjes naar Parijs, met Ikea naar Zweden, met een ontiegelijk leuke groep naar Capri en man man, er was nog een hele hoop meer.

Schermafbeelding 2016-09-17 om 23.10.43Schermafbeelding 2016-09-17 om 23.06.39Schermafbeelding 2016-09-17 om 23.15.20
Maar als je aan me vraagt of ik tot rust kom op een persreis? Not really. Betekent werken in het buitenland aan het strand liggen met een cocktail? Misschien, als je geluk hebt (een uurtje of twee) als het in het schema past. En gemiddeld slaap je denk ik zo’n vijf uur per nacht. Bij sommige persreizen kom je trouwens niet verder dan een hotelkamer waar het interview plaatsvindt en voor je het weet zit je alweer in het vliegtuig. Maar dát zien jullie niet terug op Instagram hè? Neenee, jullie zien de zonnige selfies en kokosnootkiekjes voorbij komen op social en denken dat we keihard aan het chillen zijn. En die bubbel creëren we misschien zelf wel. En daarom tijd voor wat transparantie.

Het is namelijk keihard werken. Ook in het buitenland. Soms ook met champagne in je hand ja, ik vind het ook nog lastig te bevatten guys, don’t shoot the messenger. Werken met mensen, met merken, met projecten, soms op feestjes en daarna als je pech hebt tikkend in je hotelkamer om vier uur ’s nachts, wat niet iedereen zal begrijpen. Werken op een nieuwe manier die de internetgeneratie van deze tijd zelf gecreëerd heeft. Het is prachtig.

Maar vakantie? Dat niet. Hoef je medelijden met ons te hebben? Allerminst. De allerleukste baan van de wereld? Zéker.

Schermafbeelding 2016-09-17 om 23.48.37Schermafbeelding 2016-09-17 om 23.08.23

Hoofdfoto: Fabienne Chapot

You Might Also Like