Featured NEWS

HEB JIJ OOK ZO’N MOEITE MET IN SLAAP VALLEN?

januari 15, 2016
tictac

Moeite met in slaap vallen? Ga dan dit lijstje af. Met deze do’s and dont’s zal de Zandman het adres naar je huis wél weer vinden. 

Dat slaap belangrijk is hoef ik je niet te vertellen. Ongeveer een derde van je leven breng je slapend door. Niet goed slapen betekent dat je lichaam en geest hun onderhoudsbeurt missen. Daarom is slapeloosheid zo vervelend. Gelukkig het is niet onoplosbaar. Probeer de volgende punten te volgen:

Don’t: Zware maaltijden eten voor het slapengaan

Eten voor het slapengaan kan in principe geen kwaad. Pas alleen wel aan wát je eet. Te veel of moeilijk verteerbare voeding kan ervoor zorgen dat je niet goed in slaap kunt vallen.

bed2Do: Stap in een warm bad of onder de warme douche

Je lichaam valt sneller in slaap als je lichaamstemperatuur laag is. Een hete douche verhoogt je temperatuur dus als je daarna in een koel bed gaat liggen daalt je lichaamstemperatuur snel.

Don’t: Simulerende middelen gebruiken

Ieder lichaam reageert natuurlijk anders op nicotine, cafeïne en alcohol. Maar kun jij om een ogenschijnlijk onverklaarbare reden maar niet in slaap vallen, probeer dan een paar dagen sigaretten, koffie en drank in de avonduren links te laten liggen.

Do: Investeer in een goed kussen

Lig je alsmaar te woelen in je bed? Misschien heb je niet het juiste kussen. Neem even de tijd uit te zoeken welk kussen bij je past. Iemand die op z’n buik slaapt heeft namelijk behoefte aan een ander kussen dan een zijslaper bijvoorbeeld.

Don’t: Geen bedtijd inplannenbed

We zetten wel een wekker in de ochtend maar hebben geen vast tijdstip om naar bed te gaan. Probeer met jezelf een vast tijdstip af te spreken (zet je wekker er desnoods voor) om naar bed te gaan. Als je gedurende de dag weet dat je bedtijd eraan komt, went je lichaam vast aan het feit dat je straks gaat slapen.

Do: Laat het los, laat het gaan

Kun je een keer niet goed in slaap vallen? Accepteer het! Maak het niet erger door te denken ‘nu ga ik me morgen waardeloos voelen’. Gelijk negatief denken en gefrustreerd raken heeft geen nut. Blijf langzaam ademhalen en concentreer je op je rust. Lukt dat ook niet? Klein nachtlampje aan en een beetje lezen tot je wel rustig wordt.

Don’t: Op je telefoon kijken

Ja, sorry. Ik weet dat het moeilijk is. Maar je telefoon zorgt niet alleen voor afleiding waardoor je hersenen niet kunnen chillen, het licht van je telefoon doet je nachtrust ook kwaad. Licht is een dooddoener als je probeert te slapen. Je hersenen krijgen hierdoor namelijk een seintje om wakker te blijven.

5053667230_b3d1066de4_oSucces en slaap lekker vanavond!

Foto’s: Flickr

You Might Also Like