Featured NEWS TRAVEL

DE TOUR DE FRANCE DOOR DE OGEN VAN EEN AMSTERDAMSE

juli 24, 2016
Fiets, Amsterdam, Grachten

Gastredacteur Cathelijne Blok is geen typische wielerfan te noemen. Ze draagt bloemenjumpsuits, loopt het liefst met vuurrode lippenstift rond en haar nagels zijn altijd perfect gelakt. Toch was ze een maand mee met de natte droom van alle wielerfans: De Tour de France. Voor Tête-à-Tête deed ze verslag over hoe ze dit mannencircus heeft meegemaakt.

Wielrennen was voor mij een sport die in eerste instantie de gedachte opriep van rondvliegend testosteron, zweterig spandex en mannen die in de maand juli niet wég te slaan zijn van de TV. Al is dit helemaal omgeslagen sinds ik drie jaar geleden als vreemde eend in de bijt als radioregisseur voor NOS mee mocht met dit rondtrekkende circus. Dus 1 maand in de zomer ruil ik met liefde mijn favoriete festivals en Amsterdamse koffiespots in voor deze zwetende nuchtere wielrenboys.

Vrouw in een mannenwereld

tour6Je moet je voorstellen, dat je meegaat op vakantie met de beste vrienden van je vader: aka de sportjournalisten. Elke ochtend starten we met een bakkie koffie, de laatste wielren-gossip en een kleffe croissant (nee geen coole chia-pudding of andere superfoods hier kan ik je melden). Als één van de maximaal tien vrouwen die rondlopen tijdens hele de fietsparade, val je of je het wilt of niet nogal op. Tijdens het ontbijt worden er dan ook graag lieve, doch verwonderende blikken geworpen op mijn kleding en wit geverfde haar, waar in Amsterdam echt niemand meer van opkijkt. Zo wordt graag de vergelijking (nu nog) getrokken met Lady Gaga, want: ‘ja die heeft toch ook wit haar, dus het zal wel hip zijn?!’

Na dit ochtendritueel vertrekken we met de hele persbende richting de start van de etappe. Dit is de plek waar het kat-en- muisspel zich afspeelt tussen wielrenners en sportjournalisten. En nog even over die sportjournalisten… dat is een set mannen bij elkaar, die zelf de gróótste wielerfans zijn en eigenlijk hun kleine jongensdroom ieder jaar opnieuw (betaald) mogen beleven. Hier staan ze allemaal braaf te wachten op hun favoriete wielrenner om deze te interviewen voor ze aan hun titanentocht van de dag beginnen. Waar het bij voetbal een no go is om Rafael of Wesley nog vlak voor de wedstrijd te spreken, kan je hier 5 sec van te voren nog één van de bekende wielrenboys zoals Bauke of Tom het hemd van het lijf vragen.

VIP treatment tour5

Een ander leuk aspect waar ik me op kan verheugen iedere dag, is de sociale happening eromheen… want, jawel er is een hele VIP- lobbyplek voor alle lokale bobo’s, waar flink wordt genetwerkt met de lokale gemeente, maar ook prins Albert van Monaco nog wel eens te vinden is voor een lekker Senseootje. Nadat iedereen in de VIP lounge zijn buikje heeft rond gegeten met Franse kaasjes en weeïge wafels, de journalisten de laatste vragen hebben gesteld en de wielrenners hun helmpjes hebben vastgesnoerd is het tijd. Niet voor de wedstrijd, maar voor de o zo belangrijke reclamekaravaan…

Deze karavaan is een soort rondrijdende real life tv-reclame van Tour-sponsoren, die voor de wielrenners uitrijdt. Je moet het eigenlijk zien als een mix tussen Gaypride, Carnaval en De Dolle Dwaze Dagen. Een parade van grote karren met harde muziek, bewegende poppen en dansende meiden en boys, die gratis dingen uitdelen zoals pennen, plastic tassen van een aardappelmerk of mini-worstjes. Dat we met z’n allen enorm behoefte hebben aan die tasjes, worsten en pennen blijkt wel weer, want er ontstaan hierom heuse vechtpartijen achter de dwanghekken langs het parcours.

Iedere dag herhaalt dit riedeltje zich

Schermafbeelding 2016-07-24 om 12.12.53Als iedereen uitgevochten is, is het tijd om die paar mooie seconden op te vangen van datgene waar het allemaal om hoort te draaien: de Tour zelf! De sliert wielrenners slingert zich langs de mooiste landschappen van Frankrijk, wat geweldige slow television oplevert voor miljoenen televisiekijkers wereldwijd, een soort sportieve versie van Heel Holland Bakt! En wij, de sportjournalisten en de gehele organisatie racen er in een gigantische auto-konvooi achteraan op naar de finish. Iedere dag herhaalt dit riedeltje zich, moeten alle sportmannen opnieuw een bijna onmenselijke prestatie leveren en ontwrichten we met het rondtrekkende circus een ander pittoresk Frans stadje, die genoeg heeft onderhandeld om de start of finish te zijn van een spannende Etappe.

Naast alle activiteiten overdag is er natuurlijk altijd tijd voor een kleine nostalgische evaluatie op het terras met een lokale specialiteit. Tijdens dit moment is het tijd om je te realiseren, dat waar je je ook over verbaast, er maar 1 antwoord is op al die vragen die door je hoofd schieten en alle prikkels, die je gewoon niet kan plaatsen. Dit antwoord wordt in deze te gekke, maar ook bizarre orkaan uiteindelijk iedereens mantra: “C’est Le Tour”. Blijf je verbazen, blijf het je afvragen, maar het is zoals het is! Het meemaken van De Tour is een idiote en tegelijk prachtige ervaring waar ook ik, een meisje met wit haar en rode lippenstift, juist door al zijn contrasten met volle teugen van ben gaan houden.

28401040882_0a55678d87_kHoofdfoto: Flickr (cc)
Website Cathelijne Blok

You Might Also Like