Featured Interview NEWS

BRITS MODEL: ‘NIEUWE FRANSE BMI WETGEVING WERKT NIET’

januari 30, 2016

De Britse Rebecca Pearson lijkt met haar ‘typische modellenuiterlijk’ (lang, slank en blank) niet de meest voor de hand liggende spokesperson voor diversiteit in de modellenwereld. Toch is Rebecca niet op haar mondje gevallen, want wie weet nou beter hoe die wereld in elkaar steekt dan een succesvol model herself?

Rebecca (29) werd op haar 16e gescout door Topshop en is sindsdien fulltime model. Op haar eigen website ModelTypeFace adviseert ze andere modellen, schrijft ze over haar eigen ervaringen en spreekt ze zich uit over onderwerpen als body image, diversiteit in de modewereld en duurzame mode. Afgelopen maandag was ze te gast bij MINT, het groene lifestyle event tijdens de Modefabriek in de Amsterdamse RAI. En daar werd het uitgesproken model even goed aan de tand gevoeld en vertelt ze openhartig over haar visie op de huidige modellenwereld.

Vind je dat de modellen die nu worden gebruikt in de mode-industrie te jong en/of te dun zijn?

“We zijn het er allemaal denk ik wel over eens dat er steeds vaker modellen worden gebruikt die er erg dun uitzien. Er is een grote vraag naar zeer jonge modellen, soms wel 12 of 13 jaar oud. Bij veel mainstream advertenties in  bladen is dat geen uitzondering.”Schermafbeelding 2016-01-30 om 12.22.40 PM

Waarom?

“Hoe meer onbereikbaar iets is, des te meer gewild. Om die reden worden er denk ik steeds jongere en dunnere modellen geboekt. Dat is geen gezonde ontwikkeling. Toch moet ik zeggen, omdat ik wel een beetje een spreekbuis ben voor modellen, dat niet ieder model een fragiel en naïef meisje is dat onder druk wordt gezet door haar agentschap. Er zijn genoeg meiden die gewoon veel sporten, heel sterk zijn en van nature dun zijn.”

Hoe denk jij dat sommige vrouwen zich voelen als ze modebladen en advertenties zien?

“Ik denk dat veel vrouwen naar advertenties kijken en zich daarna misschien slecht voelen. Dan denken ze: als ik die tas of die jas koop, zal ik er misschien slanker en gelukkiger uitzien. Spullen kopen voor deze reden gaat nooit het gat vullen van die negatieve gevoelens.”

Er zijn verschillende manieren om met deze problematiek bezig te zijn. In Frankrijk is er een wet ingevoerd dat modellen minimaal een BMI (Body Mass Index) van 18 moeten hebben, om geboekt te worden. Denk je dat er hierdoor minder mensen zullen gaan diëten?

“Nee, dat helpt totaal niet. Het is een hele makkelijke wet om te maken, maar ga je ook celebrities verbannen die een laag BMI hebben? Ga je ménsen die een laag BMI hebben verbannen? Het is trouwens ook helemaal geen betrouwbare manier om te zien of iemand gezond is. Om eerlijk te zijn, denk ik dat er veel modellen zijn die gewichten in hun broeken gaan naaien op dagen dat ze gewogen worden. Dat helpt niet. Er moet een grotere variëteit aan verschillende vrouwenfiguren op de catwalk komen. Een veel betere regel zou zijn als designers hun kleding voor de catwalk een minimum van een UK size 6 (maat 34) moeten maken. Dat zou een verschil maken.”

bacc3Je werkt voor zowel normale als duurzame modemerken. Denk je dat de duurzame merken meer bezig zijn met de variëteit van de modellen die ze gebruiken?

“Goede vraag. Ik denk dat duurzame modemerken al iets doen dat afwijkt van de rest van de industrie. Dus ze zouden wel modellen kúnnen gebruiken met verschillende maten en afkomsten. Maar wat ik toch vaak zie is dat ze gaan voor iemand die lijkt op… mij. Blank, brunette, lang en slank. Maar juist de grote mainstream merken kijken soms wel naar verschillende soorten modellen. Er was een Engels merk dat een hele campagne had met allerlei verschillende vrouwen in de hoofdrol, ook vrouwen die gehandicapt zijn. Maar dat was één campagne, het kreeg veel persaandacht. Maar het seizoen daarna gebruikte ze weer modellen zoals ik. Het is meer een soort reclamestunt, eigenlijk. Echt zonde.”

Hoe zie jij jouw rol om hier verandering in te brengen?

“Het woord model brengt een bepaald soort autoriteit met zich mee, als het gaat om gezondheid en fit zijn. Mensen vragen mij regelmatig hoe ik slank en fit blijf. Ik exploiteer dat en gebruik die aandacht om te vragen voor postive bodyimage en duurzame mode. Want mensen willen, zoals ik tenminste heb gemerkt, graag de mening van een model horen. Dus ik gebruik dat graag om mijn verhaal te vertellen.”

baccFoto’s: Instagram

You Might Also Like