Featured FOOD

3 SUPERMAKKELIJKE ONTBIJTJES OM JE WEEKEND GOED TE BEGINNEN

oktober 7, 2016

Laat ik allereerst zeggen dat ik nou niet echt een koker ben. Hajar is de kookgoeroe van ons twee, ik ben de eter. Zullen we het daar maar op houden? Als ik ’s avonds achter de pannen duik laat ik namelijk de rijst nog aanbranden, ja het bestaat. Ontbíjtjes daarentegen, die heb ik helemaal ontdekt. En gezien de ‘summerbodies are built in the winter‘-quote kies ik dit keer voor gezonde varianten. Met twee á drie ingrediënten max, want het moet wel lekker makkelijk blijven. 

De makkelijkste bananenpannekoekjes ooit

Schermafbeelding 2016-10-07 om 19.32.46Ik zie vaak ingewikkelde pannenkoekgerechten waar je duizend ingrediënten en een shitload aan tijd voor nodig hebt en kom op: daar hebben we gewoon geen zin in dit weekend. Ik héb niet eens een goede staafmixer. Dus ging ik gewoon zelf een beetje klooien in de keuken en kwam ik erachter dat een pannenkoek met maar twee(!) ingrediënten superlekker smaakt, en ook nog eens healthy is ook. Je hebt nodig: 2 bananen en 2 eieren. That’s all! En dan kun je er nog met z’n tweeën van ontbijten ook.

Wat je doet? Prak de bananen, doe ze in een kom, eitjes erbij, husselen maar en klaar is kees. Of eh, Kiek. Je kunt nog een derde banaan kopen als je lekker vind om de pannenkoekjes te garneren met wat extra banaan. Blauwe bessen staan trouwens ook altijd leuk op pancakes. Houd je het super healthy, dan strooi je er wat kaneel overheen, of je besmeert de pannenkoekjes met een dun laagje halvajam. En als het je geen drol uitmaakt: kies dan voor honing, poedersuiker en/of stroop.

Warme avo

Schermafbeelding 2016-10-07 om 19.35.21Heb ik laatst pas voor het eerst over nagedacht toen ik het op de website van uitpaulienskeuken.nl voorbij zag komen. Noem me spuit elf, maar avocado kan dus óók warm ja. En ok hierbij geldt: ik ben geen koker dus ik heb geen in ingewikkelde taferelen. Hoeft hierbij gelukkig ook niet. Je hebt 1 avo en 2 kleine eitjes (maat S) nodig, that’s it. Optioneel nog wat geraspte kaas of Parmazaan, al vind ik dat niet eens echt nodig. Peper en zout wel trouwens. Verwarm de oven voor op 200 graden, ontpit de avo en maak in allebei de helften het gat waar de pit heeft gezeten iéts groter. Probeer de dooiers van de twee eitjes heel te houden, en leg deze in het gat waar eerst de pit zat. Strooi er naar smaak nog wat kruiden overheen (chilipeper is er heel lekker bij) en leg dan je twee avohelften ongeveer een kwartiertje in de oven. Oh, enne, mocht je dit toch wat te heftig vinden voor de ochtend (al denk ik hell yeah bring it on haha) dan kun je da avocado ook als kers op de taart in je salade leggen met wat zalm en je hebt een heerlijke lunch.

Easy ontbijtmuffins

Schermafbeelding 2016-10-07 om 19.45.47Je ziet ze continu voorbij komen op Instagram, en dat snap ik want ik vind ontbijtmuffins ook een enorme hit. Meestal zie je ze met  bacon, maar ik kies in dit geval even voor de gezonde variant met achterham. Het enige wat je wel in huis moet hebben is
muffinvormpjes. Die vet je een kléin beetje in. De hamplakjes snijd je in vieren en in ieder muffinvormpje doe je een klein plakje ham. Klop de eieren, tik ze eroverheen en het kan al in de oven, eventueel met wat kruiden eroverheen. Hoe easy is dat? Dan kan zelfs ík koken hoor. Voor de extra gezonde versie kun je nog wat groenten toevoegen. Heb je daar helemaal geen zin in strooi je er toch nog lekker kaas overheen? Kan ook, het is jouw feestje. Bak ze ongeveer 20 minuten op 180 graden en voilá, je Instawaardige ontbijtje is klaar.

Hoofdfoto: Flickr (cc) 

 

You Might Also Like